Celiaki/glutenintolerans

Nu har vi fått svaret, tyvärr och tråkigt nog har våran dotter Celiaki, glutenintolerans. Men nu ska det bli förändring och förhoppningsvis bättre för gumman! 
Mycket att ta in och lära sig och det kommer säkert att bli några misstag på vägen, men vi har fått en hög med papper, information och broschyrer, samt att vi har fått träffat dietisten som vi även har återbesök hos om en månad. 
Och jo jag tycker att det är sjukt tråkigt, jobbigt och synd om gumman, det kommer jag alltid att tycka! Det är ju inget som försvinner, visst så länge hon inte äter gluten är hon ju frisk, det är ju endast när hon äter gluten som hon blir sjuk. Men ändån, hade man kunnat önska hade man ju önskat att det inte sett ut så här! Så det är bara att göra det så bra som det går att göra, jobbigaste är ju att vi inte kan förklara och få henne att förstå riktigt helt "att just det där kan du inte äta för då blir du sjuk", men det lär ju komma med tiden det också. 
Huvudsaken är ju att hon ska bli bättre och slippa ha ont i magen! Gumman våran! <3
Nu ska jag googla och bli gluten expert.. ;)


Men med dessa nyheter så kom även en god nyhet igår! Jag har nämligen blivit med fast tjänst!! :) Helt jäkla underbart vad skönt!


1 Anonym:

skriven

Jag har haft celiaki sedan jag var 8 månader gammal och nu är jag 31 år. Det är tufft ibland, speciellt när man ska iväg till folk. För alla tänker ju inte på vad man kan äta och inte. Men man får förklara för alla så gott det går. Lycka till!

Svar: Tack för din kommentar! :) Tråkigt att höra att du också har celiaki. :( Det är just det som jag är mest "rädd" för, alla besök som man gör och kalas, men det är nog som du säger att man får förklara så gott det går. Det blir kanske också en vanesak?! Just nu känns allt jobbigt, känns som att precis allt innehåller gluten..
Tack så mycket! :)
Marielle

2 maria:

skriven

Lite pepp...

Jag har arbetat som personlig assistent åt en brukare med celiaki i många år, man kommer otroligt snabbt in i tänket och jag upplever det knappt som begränsande alls när man ska baka/laga mat. Dagens samhälle går allt mer åt ett glutenfritt tänk så inte ens på kondis/fik tycker jag att det är svårt att hitta glutenfria alternativ. Bästa brödet får man om man bakar själv, finns goda brödmixar som är plättlätta att baka, skiva sedan upp och frys styckvis och plocka fram en och en och rosta, snabbt och gott!
Kladdkaka bakar man lätt med potatismjöl istället för vetemjöl, kan vara bra att ha förberett i frysen om man ska iväg till folk och fika.

Tror inte alls att du behöver oroa dig för tjejens glutenfria framtid =)

Svar: Åhh tack så mycket för ditt pepp! Det värmer och hjälper. :) Tack också så mycket för alla tips!
Marielle

Kommentera här: